KBS de Toekomst werkt vanuit het sterrenschoolconcept.
Het sterrenschoolconcept bevat 5 uitgangspunten die vormgeven aan de visie van de school.
De 5 sterren zijn gebaseerd op de behoefte van de kinderen, ouders en het team.
Wij bieden onderwijs op maat.
In het onderwijs streven wij ernaar binnen een jaargroep instructie te geven op zijn niveau. Dit kan in een les worden vormgegeven door een instructie op een lesdoel in 3 niveaugroepen te geven.
Als een leerling een ander aanbod nodig heeft dan in de jaargroep aangeboden wordt, kan er ook les gevolgd worden in een andere jaargroep. Op onze school is dit heel specifiek ingericht en geïntegreerd in de school.
Daarnaast hebben we de Komeetgroep voor extra uitdaging en zijn er onderwijsassistenten in de school om extra begeleiding te ondersteunen buiten de groep.
Wij zijn een lerende organisatie.
Ons streven is om elk kind een volwaardige plek in de maatschappij te bieden, breed te laten ontwikkelen en vanuit hoge verwachtingen te begeleiden. Wij bieden kinderen ontwikkelingsmogelijkheden op cognitief, motorisch, sociaal, creatief en emotioneel gebied. Naast de reguliere vakgebieden rekenen, taal en (begrijpen)lezen besteden wij veel tijd aan cultuureducatie en sociaal emotionele ontwikkeling. Om dit te realiseren streven wij naar:
Een rijke leeromgeving in elk klaslokaal en de algemene ruimtes, waarin kinderen gestimuleerd worden tot leren.
Een duidelijke doorgaande lijn van de vakgebieden die zichtbaar zijn in de school van groep 1 t/m 8
Specialisten binnen het team die de expertise gebruiken om leerkrachten te ondersteunen en de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren.
Methodes blijven we vernieuwen en daar waar nodig is aanvullen met andere lesmaterialen.
Net als de kinderen blijft het team zich optimaal ontwikkelen om de kwaliteit van het onderwijs hoog te houden.
Passende onderwijsvoorzieningen
Vaste schooltijden:
Om voor kinderen een zo voorspelbare en stabiel mogelijke situatie te bieden op school houden wij ons vast aan gelijke schooltijden voor alle kinderen. Wij bieden vaste schooltijden van 8:30 tot 14:00uur aan van maandag tot en met vrijdag. Samen met de kinderopvang is het mogelijk om onderwijs/opvang te realiseren van 6:15 tot 19:00.
Toptijd:
Na schooltijd is er voor kinderen van groep 5 t/m 8 de mogelijkheid om een half uur lang extra tijd aan school te besteden. Kinderen kunnen zich hiervoor inschrijven en aangeven met welk doel ze de toptijd willen benutten. Kinderen mogen gebruik maken van de faciliteiten van school. Te denken valt aan extra oefenen, voorbereiden van een boekenkring/spreekbeurt of het maken van een project.
Voor de kleutergroepen en de groepen 3 en 4 zijn er 2 ochtenden in de week ouder/kind toptijden. Deze tijd aan het begin van de dag geeft ouders de gelegenheid om samen met het kind een taak te doen. Kinderen gaan gericht met een taak aan de slag en de ouder kan hierin meedoen en/of ondersteunen.
Overgang van groep 2 naar groep 3:
De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor kinderen een hele omslag. Om deze omslag goed voor te bereiden en om de kinderen te laten wennen aan de nieuwe situatie besteden wij extra tijd aan de voorbereiding hiervan. Kinderen gaan aan het einde van groep 2 al meerdere malen werken en leren in groep 3. Dit zorgt ervoor dat ze in groep 3 vliegend van start kunnen in een omgeving die al bekend is.
Naast faciliteiten in tijd bieden wij ook op een andere manier verschillende faciliteiten zoals:
Ruime lokalen
Ruime algemene hal waar vieringen en andere samenkomsten mogelijk zijn
Rijk gevulde bibliotheek
Groot schoolplein
Logopedie 1x per week
Sterk in de klas 2 dagen per week
Ouders/verzorgers als partners
De driehoek die gecreëerd wordt door de samenwerking met ouders/verzorgers als partners te hebben zorgt ervoor dat kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Met elkaar hebben we hetzelfde uitgangspunt: Goed onderwijs voor onze kinderen in de breedste zin van het woord. Wij betrekken ouders/verzorgers bij de onderwijsontwikkeling van de kinderen. Ouders/verzorgers kennen hun kind het beste. Het is daarom een sterke driehoek wanneer de kennis van alle drie goed gedeeld wordt.
Ouders betrekken we o.a. door:
Ze regelmatig te informeren via Parro.
Elke maand een uitgebreide nieuwsbrief.
VVE activiteiten voor de jonge kinderen samen met ouders
Week van de Kanjerlessen voor ouders (betrekken bij sociale veiligheid op school)]
Als leerkracht nauw contact te hebben met de ouders/verzorgers.
Door ouders in te zetten tijdens onderwijsactiviteiten, informele activiteiten, vieringen etc.
Te participeren in de medezeggenschapsraad en de ouderraad.
Meerdere keren per jaar oudergesprekken te voeren over de voortgang van de kinderen en mogelijke afstemming.
Toptijd en ouder/kind tijd
Verbinding met de buurt en regio